2017-07-18
Skriv ut som pdf

Kostråd till nyupptäckt

Det första du ska göra är att undvika allt sött och snabba kolhydrater några dagar.

  • Söt dryck (inklusive juice)
  • Godis
  • Kaffebröd och vitt bröd

 

Man kan äta allt om man har diabetes men man måste hålla koll på:

  • Mängden och energiinnehållet för att hålla vikten
  • Kolhydratinnehållet för att ha koll på blodsockret.

Några enkla råd

  • Välj nyttig mat som du tycker om! Det lönar sig inte i längden att försöka äta mat man inte gillar.
  • Ät inte för mycket varje måltid. Man måste inte bli proppmätt.
  • Tillämpa tallriksmodellen (minst 1/3 grönsaker).
  • Fördela maten jämnt över dagen och försök bli regelbunden med tider. Frukost, lunch, middag och eventuellt mellanmål. Sträva efter att äta fiberrik mat (t.ex. brödval, grönsaker).
  • Håll ner sockerätandet: 5-10 g helst i samband med måltid påverkar inte P-glukosvärdet speciellt mycket (1 sockerbit = 3 g). Totala mängden socker ska helst inte överstiga 50 g. Se gärna på innehållsförteckningen angående sockerinnehåll i olika livsmedel.
  • Undvik för mycket fett! Försök äta "rätt fett" (flytande vegetariska fetter)

Mjölk, fil, ost och margarin med låg fetthalt men utan tillsatt socker.
Stek i olja eller flytande margarin.
Ät mer fisk.
Påläggsförslag: mager skinka, bredbar mjukost, grönsaker.

  • Frukt och bär innehåller fruktsocker men även fiber och vitaminer. Försök äta två-tre frukter per dag, gärna som mellanmål eller dessert.
  • Undvik juice, söt saft, läskedrycker, marmelad, krämer, sylt, fruktsoppor och godis. Dessa produkter kan innehålla socker även om de klassas som "osötade".
  • Mjölk innehåller mycket socker och en del fett. Vi rekommenderar högst 0,5 l per dag fördelad på flera tillfällen. Inbegriper även fil, välling, pannkakor m.m.
  • Light-drycker sötade med aspartam höjer inte glukosvärdet.